Tačno sedam dana nakon što je gorivo poskupelo u Crnoj Gori, gde se svake dve nedelje primenjuje usklađivanje prema formuli koja sadrži berzanske cene nafte i dolara, nove cene su stigle i na benzinske pumpe u Srbiji.

Na pumpama sada benzin i dizel plaćamo za oko 7 dinara više nego pre mesec dana, odnosno oko 130 dinara za "običan" BMB95, 144-146 dinara za BMB100, dok evrodizel košta 138 dinara, odnosno nešo više od 144 dinara za onaj čistiji - "avionski", "gold" ili kako ga već koja firma zove.

Kako je naše tržište slobodno, pa proizvođači (NIS) i trgovci sami formiraju cene, one se ne menjaju u nekom roku. Ovom poskupljenju, pored onih standardnih razloga cene nafte i dolara, "kumuje" i povećanje akcize od 1. jula. Doduše, akciza je porasla samo jedan dinar, ali to na ukupni cenu zbog velikog učešća akcize i poreza ipak dodaje nekoliko dinara. Sada je akciza na litar benzina 57,1 dinara, na evrodizel 58,7 dinara a na TNG 44,6 dinara.

Naravno, osnovni razlog poskupljenja je cena nafte na svetskom tržištu. Ona se još nije stabilizovala, a trenutno se kreće nešto iznad 40$ za barel. Cena je od one junske od 37$ skočila na julskih 43$, a ići će još naviše. Na terminskim trgovinama za maj 2021. godine cena je trenutno prešla 44$. Veće pomeranje cene u svetu na naše pumpe stiće za "zakašenjenjem" od dve nedelje do mesec dana.

"Cena evropske referentne nafte BRENT je počela da raste 21. aprila, tako da je sa oko 20 dolara po barelu povećana na oko 43 dolara po barelu, odnosno više od 100%. U većem delu tog perioda prosečna cena goriva u Srbiji je imala obrnut trend, bila je u padu", rekao je MONDO prošle nedelje Tomislav Mićović, generalni sekretar Udruženja naftnih kompania Srbije.

nova cena goriva srbija benzina poskupljenje nafta
Ilustracija MONDO/Georgi Mitev Šantek 

Međutim, ne slaži se svi da gorivo mora i da poskupi. Nebojša Atanacković, suvlasnik Centra Boban, ocenjuje za "Blic" da trenutno nema dovoljno razloga za ovoliko povećanje cene.

"Bez obzira na berzansku cenu sirove nafte, cena na našim pumpama je ne prati u tolikoj meri, zbog relativno visoke akcize. Zapravo, cena sirovine ne utiče sa više od četvrtine na cenu goriva koju plaćaju vozači na pumpama", kaže Atanacković, uz primer da ako nafta poskupi 5 dolara, to bi moglo da znači rast cene u Srbiji od najviše dolar i po.

U SVAKOM ZLU...ZAŠTO JE SKUPLJE GORIVO SADA DOBRO

Pre nego što počnu da kukaju da "gorivo stalno poskupljuje", što naravno nije tačno jer smo brzo zaboravili da je u januaru cena litra evrodizela bila 164 dinara, vozači bi trebalo da u ovoj situaciji korona krize razmisle o još jednoj stvari – budžetu države.

Ta kasa, koja se u velikoj meri puni upravo iz potrošnje goriva, odnosno akciza i poreza, sad je vrlo osetljiva a svi iz nje nešto očekuju. Za saniranje posledica krize koju je izazvala epidemija u privredi država je dala firmama i građanima (setite se akcije "100 evra") 5,1 milijardu evra, medicinski troškovi borbe sa koronom su ogromni, a tu je i redovno dotiranje penzija, povećanje plata lekarima, subvencionisanje državnih firmi gubitaša…

Za sve to mora da se nađu pare i u vreme kada privreda slabije radi, kada je posustao izvoz, inotrani investitori "povukli ručnu", i kada će, neminovno, poskupeti zaduživanje zemlje na svetskom tržištu.

U državni budžet se samo od akciza na gorivo godišnje slije 1,3 milijarde evra, dobar deo ukupnog PDV od 4,8 milijardi evra takođe stiže od goriva, kao i carine od 380 miliona evra.

Budite bolje informisani od drugih, PREUZMITE MONDO MOBILNU APLIKACIJU.