Motori sa dizel gorivom su već nekoliko godina na pravom stubu srama. "Dizelgejt" i brojna zdravstvena istraživanja, koja su dokazala štetnost izduvnih gasova, dovela su do toga da je udeo dizela na tržištu Evrope na kraju prošle godine pao na 43,7 odsto, što je najmanji procenat još od 2002. godine.
Loše vesti po dizel su nastavile da pristižu i ove godine. Donesena je sada već čuvena odluka suda u Lajpcigu kojom se dozvoljava nemačkim gradovima da zabrane ulazak automobilima sa EURO 5 i starijim dizel motorima u gradska jezgra. Ovo je dovela do neverovatnog pada u prodaji dizeleša u Nemačkoj. Pad od 25 odsto je zabeležen u martu, pa tako oni sad drže jedva trećinu tržišta, a neki analitičari predviđaju da će uskoro dizeli imati samo četvrtinu nemačkog tržišta automobila.
S druge strane javljaju se glasovi koji veruju u "renesansu dizela", poput Matiasa Milera, sada već bivšeg direktora Folksvagena.
Kako bi zadovoljili stroge EU propise, mnogi proizvođači su poslednjih godina ulagali znatna sredstva u razvoj dizelske tehnologiju koja sada ispušta manje CO2 od benzinaca, ali i dalje ima veliki problem sa azotnim jedinjenjima.
Fokus je na softverskim unapređenjenima. I pored troška od pet milijardi evra, koliko su potrošili nemački proizvođači poslednjih godina, ona su daleko jeftinije rešenje od fizičke zamene delova.
Međutim, mnogi misle da to neće biti dovoljno. Među njima je i nemačka ministarka ekologije Svenja Šulce koja je Tagesšpigelu rekla kako je uverena da će gradovi poput Minhena i Štutgarta početi sa zabranama ako proizvođači ne krenu da menjaju problematične komponente koje će dovesti da manje emisije azotnih oksida.
"Bojim se da u gradovima, koji su drastično premašili emisijske kvote, softverska unapređenja neće biti dovoljna", rekla je Šulce i dodala sa sami proizvođači moraju izvršiti hardverske izmene i to o svom trošku, jer su problem sami i proizveli.
Spas u zadnji čas
Spas za dizel automobile stiže iz Boša. Čuveni nemački proizvođač je objavio da ima rešenje problema. Novorazvijena softverska tehnologija će uspeti da optimizuje temperature u izduvnom sistemu koji smanjuju emisiju azotnih oksida na samo jednu desetinu nivoa koji će obavezan od 2020. godine.
"Dizel ima budućnost! Želimo da zaustavimo, jednom za svagda, raspravu o smrti dizelske tehnologije", rekao je Dr Folkmar Dener, direktor Boša. "Naši novi proizvodi će omogućiti proizvođačima vozila da drastično smanje emisije azotnih oksida (NOx) i da ispune zakonom propisane granice."
Dizel vozila opremljena novom tehnologijom, čak i na ulici, u uslovima "realne emisije izduvnih gasova" (RDE) ispuštaju znatno manje gasova.
Boš tvrdi da je sve postignimo unapređenjem postojećih tehnologija i da nema potrebe za dodatnim komponentama, koje bi povećale troškove.
"Opremljena najsavremenijom Bošovom tehnologijom, vozila sa dizel motorima biće klasifikovana kao vozila sa niskim emisijama i ostaće pristupačna", rekao je Dener, koji je pozvao da se obrati veća pažnja na emisiju ugljen-dioksida (odnosno na benzinske motore) izazvanog drumskim saobraćajem, kao i na potrošnju goriva.
Od 2017. godine, evropsko zakonodavstvo propisalo je da novi modeli putničkih automobila koji se testiraju po novim standardima potrošnje ne smeju da ispuste više od 168 miligrama azotnih oksida po pređenom kilometru. Od 2020. godine, ova granica će biti smanjena na 120 miligrama.
Međutim, vozila opremljena novom tehnologijom su postigla rezultat od samo 13 miligrama azotnih oksida u standardnim RDE ciklusima. To je otprilike jedna desetina propisane granice koja će se primenjivati nakon 2020. godine. Čak i u uslovima zahtevnije urbane vožnje, prosečne emisije testnih vozila nisu prelazile emisiju od 40 miligrama po kilometru.
Bošovi inženjeri su postigli ovaj rezultat u poslednjih nekoliko meseci. Kombinacija napredne tehnologije ubrizgavanja goriva, novog sistema za upravljanje vazduhom i inteligentnog upravljanja temperaturom omogućila je tako nizak nivo očitavanja. Emisije NOx sada mogu ostati ispod zakonski dozvoljenog nivoa u svim situacijama u vožnji, bez obzira na to da li se vozilo vozi dinamično ili lagano, u zimskim uslovima ili na letnjim temperaturama, na autoputu ili u zagušenom gradskom saobraćaju.
Nažalost, ova tehnologija je namenjena samo novim dizelašima, pa je i dalje neizvesna sudbina starijih modela.
Najnovije i najzanimljivije vesti iz sveta automobila, automobilske tehnike, saveta, saobraćaja… pratite u rubrici MONDO Auto, kao i na našoj Facebook stranici – MONDO Automobili.